NB24

NB24

maandag 29 april 2019

Koningin van de Nacht 15: revanche

Klemmetje voor de smeerreep op de giek bevestigd. Het is niet een erg prettig klemmetje, maar deze past in elk geval. Links met een popnagel en rechts met een blindklinkmoer. Op deze plaarts kon ik er met de popnageltang niet goed bijkomen. De blindklinkmoer kreeg ik goed vast zonder blindklinkmoerentang.
Een tweede schildpadblokje vastgepopt op de giek voor het tweede rif. 
Aan het voorlijk bij de kous voor het eerste rif 2 ringen met een bandje vastgemaakt. Zo is het gemakkelijker om ze achter de reefhaken te haken.


Een mal gemaakt voor de buiskap. De oude past zo slecht dat de nieuwe vast beter wordt. 
Het valt niet mee om het frame en het mallenplastic strak te spannen. 




Nog even naar het water in de bilge gekeken. De laatste keer na het zeilen hadden we de bilge weer leeggepompt. Nu is hij nog steeds leeg. 
In de bilge ligt een slang die naar een handpomp loopt in de boden van de bilge. Handpomp is te veel gezegd. Het wordt gevormd door een rond gat in de de kuip waar die slang op uitkomt. Er zit een zuiger in het gat, als je die omhoogtrekt, dat spoelt het water uit het gat in de kuip en kan weglopen uit de loosgaten. Hoe het water uit de bilge bij dat gat komt begrijp ik nog niet helemaal; wordt het opgezogen door de zuiger, of komt het door de zwaartekracht; het gat moet dan lager liggen dan de bilge.
Als  ik die zuiger verwijder, en ik spoel water in het gat, dan zie ik dat wel in de bilge stromen. De omgekeerde weg dus. Als je met 4 man in het bootje zeilt, en de boot helt iets, dan komt er via een loosgat water in de kuip. Dat is op zich niet storend, want het kan  ook weer weglopen, maar het zou dus inderdaad kunnen, dat via de "pomp" in de kuip en naar de bilge stroomt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten