NB24

NB24

vrijdag 5 april 2019

Uit de winterslaap

07.15 vertrek uit Enschede, in de regen.
09.00 aankomst Woudsend.
Boot optuigen, water tanken, klaarmaken voor vertrek, fiets mee.

11.00 los.
Daar gaat ie dan.
Het zonnetje schijnt, er is geen wind. Dus alles op de motor.
Hoe mooi ik Friesland ook vind, er zijn toch ook wel heel veel boeien om voor op te passen met mijn net geschilderde boot.
Het eerste kopje koffie onderweg is weer genieten.
In de sluis van het Prinses Margrietkanaal is het oppassen; er is niet een gewone kademuur, maar er liggen houten drijvende balken in het water langs de kant, die er op uit zijn de mooie groene laklaag te beschadigen, ik moet de stootwillen extra laag hangen.

Ik ben opgelucht als ik weer op het IJsselmeer ben. Ruimte.
Ik doe een poging om te zeilen, maar er is veel te weinig wind om op te schieten. Eem beetje haast heb ik wel vandaag.
Onderweg benut ik de tijd door het dek schoon te maken en in de was te zetten.
Ik neem de tijd om de accumonitor eens te bestuderen. En ik kom er achter dat tijdens het motoren de accu niet oplaadt. Eens even kijken; oude accu's verwijderd, de diodebrug was verbonden met 2 accu's op de plaatsen battery 1 en battery 2.
De nieuwe accu is nu verbonden met de battery 2 uitgang van de diodebrug. Is dat verkeerd? Moet ie op battery 1? Kan je wel 1 accu aansluiten op een diodebrug? Of komt er geen stroom uit de alternator. Dat ga ik nu niet oplossen.
Dankzij de accumonitor ben ik er wel snel achter.
06-04-2019: Nachtje over geslapen. Weet al hoe het komt. Heb domweg de oude verbindingen gecopieerd. 
huidige situatie:
In deze situatie wordt de shunt gebypassed. De accumonitor kan niet weten dat de alternator stroom levert.
Zo moet het worden:



16.15 Urk. Even een paar foto's.





17.30  16.30 vertrek met de fiets naar Woudsend, waar de auto staat.
Het is noordoostenwind. Ik fiets langs het IJsselmeer, want dat vind ik de mooiste route. Heel veel vogels, ook een paar soorten die ik niet kan thuisbrengen. 
Het valt niet mee. Als je de wind tegen hebt blijkt het toch harder te waaien dan je denkt.
18.15 aankomst Woudsend. Even douchen.
18.30 vertrek met de auto.
20.00 thuis.

2 opmerkingen:

  1. Peter, in drie kwartier van Urk naar Woudsend? Waarom ben jij geen profwielrenner?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt inderdaad niet. Ik heb er een uur langer over gedaan. Niet 17.30 maar 16.30 op de fiets gestapt. Het viel niet mee. Thuis fiets ik vaak een rondje van ongeveer 50 km, dan heb je niet meer dan de helft wind tegen. Nu het hele traject.

      Verwijderen