NB24

NB24

dinsdag 23 april 2019

Koningin van de Nacht 14: klussen?

Vroeg opgestaan en naar Monnickendam getogen, er staan wat klussen op het programma:

  • de nieuwe schotjes van de kajuitingang installeren, die ik thuis heb gemaakt, gelakt en van een luchtrooster heb voorzien.
  • klemmetje op de giek aanbrengen voor het rif. Ik heb hiervoor blindklinkmoeren bij me.
  • buiskap opmeten en een mal maken met mallenplastic.
  • speuren naar de bron van het water in de bilge.
  • eventueel maten opnemen voor een nieuwe fok.

  • De nieuwe schotjes passen niet. Het bovenste schotje moet opnieuw, het kan niet aangepast worden.
  • Het mooie klemmetje voor de smeerreep op de giek past ook niet. De giek is te rond voor dit klemmetje. Zelfs al zou ik opvulstukjes maken, dan zou het nog een lelijk gezicht zijn. 
  • Ik ben dubbelzijdig tape vergeten mee te nemen, essentieel om het mallenplastic goed op te spannen. Er is een zeilmaker op de jachthaven, maar die is op 2e paasdag dicht.
  • In de bodem van de kuip zit een bilgepomp. We vermoeden dat via die verbinding water kan teruglekken de bilge in. We maken de bilge helemaal droog en gooien emmers water in de kuip. De bilge blijft droog.
  • Ik zie maar af van het opmeten voor een nieuwe fok; dat is op deze dag gedoemd te mislukken.

Zo is het klussen gauw klaar.
Dat is het nadeel van klussen aan een boot op grote afstand.
Maar het is prachtig weer, zonnig en een mooie oostenwind. Als het mooi weer is in het voorjaar moet je ook helemaal niet klussen, dan moet je zeilen. Een paar uurtjes op het water met mijn dochters maakt de dag weer helemaal goed.
Tijdens het zeilen, als de boot helt, komt er vaak wat water via de loosgaten in de kuip. Na het zeilen was er toch weer veel water in de bilge. Rara. Toch ergens een lek in de kuip?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten