NB24

NB24

vrijdag 29 maart 2019

Sanering accu, schakelpaneel

3 Accu's verwijderd, 1 accu teruggeplaatst. Op zijn zijkant, jawel, moet kunnen bij een AGM-accu. Heleboel kabels opgeruimd.
Victron accumonitor aangesloten, nieuwe zonnepaneel regelaar  geinstalleerd.

Het is even een klusje, dat toch altijd weer langer duurt dan je denkt, maar het is voor elkaar. Nu nog wat instellingen doen, zodat ik door een zoemtoon gewaarschuwd wordt als de accucapaciteit te laag is.



2 opmerkingen:

  1. Mooie accu, maar heb je nu nog de “zekerheid” dat je altijd kunt starten? Dat je met je apparatuur niet zo veel accucapaciteit verbruikt dat je geen puf meer hebt voor de startmotor. Bijvoorbeeld bij een oversteek. Heb je al eens geoefend met de slinger te starten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja die handslinger blijft natuurlijk de laatste optie. Goede workout.

      Maar ik heb er over nagedacht en denk voldoende zekerheid te hebben.
      Het is een accu met een behoorlijk grote capaciteit, bovendien een AGM-accu, die dieper ontladen mag worden dan een gewone loodzuur accu.
      Op dagtochtjes gebruik ik niet veel stroom. Bij een oversteek wordt het kritischer, maar ook dan denk ik aan deze accu genoeg te hebben.
      Zekerheid bouw ik in door op de accumonitor een alarm in te stellen, bijvoorbeeld bij een capaciteit van 50%. Ik kan dan het gebruik gaan beperken door grote stroomverbruikers, zoals de elektrische stuurautomaat, uit te zetten. Ik heb dan nog ruim voldoende om de motor te starten.
      Ik zou ook de motor kunnen starten om bij te laden als het echt te krap wordt. Overdag wordt de accu nog aardig bijgeladen door het richtbare zonnepaneel, die ik niet "gesaneerd" heb.
      Verder is de 1GM10 een lichte motor, die altijd gemakkelijk start. Het is niet te vergelijken met een zware 3 cilinder, waarbij de afweging echt wel anders wordt.

      En dan nog...heb je met een aparte startaccu wel altijd de zekerheid dat ie start?

      Verwijderen