NB24

NB24

vrijdag 22 maart 2019

Titaantje na de schilderbeurt




Wat kan ik zeggen, het is prachtig geworden. Mooie diepgroene kleur (De IJssel Double
Coat polyurethaan) en geschilderde waterlijn en bies.
Hier kan ik voorlopig mee verder.
Alleen moet ik nu wel erg voorzichtig zijn.

De mast staat er weer op en hij ligt weer in het water. Wel ga ik een en ander herzien aan de elektrische installatie.
Normaal gesproken heb ik geen omkijken naar de accu's in de winter, omdat het zonnepaneel ze opgeladen houdt.
Nu heeft hij de hele winter binnen gestaan. Van de 3 accu's zijn er 2 overleden. Er moet een lekstroom zijn zijn geweest.
Ik ga de boel saneren. Er komt 1 accu voor in de plaats. Maar wel een robuuste.
Ook komt er een nieuwe accumonitor vanwege:

  1. alarmfunktie: die heeft de huidige accumonitor niet. Als ik voortaan met 1 accu vaar, dan wil ik een alarm hebben, die waarschuwt als de spanning te laag wordt. Dit is de belangrijkste reden voor de aanschaf van een nieuwe.
  2. afleesbaarheid: de huidige monitor zit op een veel de lage plek, namelijk op enkelhoogte. 
Ook komt er een andere MPPT-regelaar voor het zonnepaneel. Hiermee is de laadstroom beter in te stellen. Ik heb begrepen dat vooral bij een AGM-accu te hoge laadstromen voorkomen moeten worden om gassen te vermijden.
Dan wordt er ook nog wat gesaneerd. De elektronische barometer, hoe leuk  en zuinig ook, gaat weg. Dat is weer een lekstroom minder. 
De autoradio gaat ook weg. Ik gebruik hem toch al nooit. Ik heb de ontvangst nooit goed gekregen ondanks geƫxperimenteer met diverse antennes. Een boxje doet het niet goed; ik heb nooit zin gehad om de oorzaak te zoeken. Dat ruimt op: de radio, 2 boxjes, een losse antenne met kabel en kabels achter het schakelpaneel. En het scheelt accubelasting. Een losse transistor radio, die ik al jaren gebruik, is het alternatief.

Dit jaar ga ik eens zonder windvaanstuurautomaat varen. Enerzijds jammer, want het blijft toch gaaf om zonder stroom op de windvaan en een paar touwtjes te sturen.
Maar de constructie achter op de boot is niet fraai en ook kwetsbaar. Echt zinvol wordt het pas bij een oversteek.
Met de grotere accu moet ik met de elektrische stuurautomaat een eind kunnen komen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten