NB24

NB24

zaterdag 9 maart 2019

Koningin van de Nacht 12: stuurautomaat.

Vandaag de vrijwel nieuwe stuurautomaat van marktplaats geinstalleerd: Raymarine ST1000, die moet voor dit relatief lichte bootje sterk genoeg zijn.
Dat maakt het varen een stuk comfortabeler, helemaal het solovaren, al wordt dat nog niet veel gedaan.





Op het schakelpaneel is geen ruimte meer. Ik twijfel even tussen een extra losse schakelaar of een extra schakelpaneel. Het wordt het laatste. Ik kan toch niet uitsluiten dat er in de toekomst nog iets bijkomt, AIS of een bilgepomp. 
Met de multitool is het een fluitje van een cent om een gat uit te zagen.


De nieuwe huik past, al zit hij wat krap bij het oog voor op de mast. Maar dat kan nog meevallen. Als het grootzeil er op komt dan ligt de huik wat hoger en dan komt het smalle deel rond de mast ook wat hoger en ligt het oog hopelijk al bij het gedeelte waar de huik wat ruimer wordt.


Het volgende projekt wordt een nieuwe buiskap. De huidige is lelijk en past niet. Dat is jammer, want ik kan nu niet de oude uit elkaar halen en copieren. Ik zal nu zelf moeten gaan opmeten en een mal maken. 

Nog steeds is er water in de bilge. En nog steeds weet ik niet zeker waar dat vandaan komt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten