NB24

NB24

zondag 9 augustus 2020

Buiskap 2: knippen en naaien en....... (aan)passen

Panelen van de mal uitgeknipt. Met de hand getrokken lijnen nu met lineaal netjes gemaakt. 
Panelen op het doek gelegd, goed nadenken waar de zomen komen en hoe breed ze moeten zijn.
Dan knippen en met hotknife de randen afwerken.
Wie had gedacht dat zo'n buiskapje uit meer dan 20 delen bestaat.



Tenara garen aangeschaft en een proeflap gestikt. 
Veel skipped stitches.
Ik was ervoor gewaarschuwd. Het is een vreemd garen, net vislijn. 
Oorzaken, zoals een kromme naald, een vervuilde naald, een te lage foot pressure of bramen op de grijper, kan ik niet vinden.
Jammer. Want Tenara heeft de reputatie zeer goed tegen UV-licht te kunnen. 
Dan maar polyester. Niet polyester met een katoenen mantel; die schijnt wel beter waterdicht te zijn, maar nog minder UV-bestendig en die gaatjes hoeven van mij niet waterdicht te zijn. 

Na googlen op tenara skipped stichtes vind ik nog meer tips: dunnere naald, naald ietsje draaien, spoel niet in een verticale maar in een horizontale houder. Het probleem schijnt te zijn dat dit garen gauw draait. Als de naald tijdens een steek weer omhoog gaat, ontstaat er een lus in het garen (onderdeks) die door de grijper wordt opgepikt. Als de draad gedraaid is wordt die lus vaak niet gevormd.
Maar alle tips ten spijt wil het niet lukken. 
Ik leg de Tenara maar even terzijde. Dat is iets voor een regenachtige zondag in de winter.

De moeilijkste naad is die tussen toppaneel en voorpaneel. Niet het rechte stuk, maar de ronding aan de zijkanten. Heel lastig en het lukt niet zonder een zichtbaar plooitje aan de buitenkant. De andere naden en de ramen zijn relatief eenvoudig. Kritisch wordt de plaatsing van de pees. Daarmee bevestig je de kap op de boot. Pees te laag aan de kap genaaid: de kap komt niet strak te staan. Pees te hoog: kap past niet. De nieuwe kap eerst maar passen en aftekenen.

Daar heb ik dus geen geduld voor.
Ik heb die mal niet voor niets gemaakt. 




Hij past redelijk.
Alleen de voorste buis wil niet in het tunneltje. Ik heb de buis nu maar even gestut.

Dat is thuis gemakkelijk aan te passen.
Blijft wel de vraag waarom het niet past. Tijdens het maken van de mal toch inzakken van het buizenframe?
De rechterzijkant is de ruim. Ook dat is aan te passen. 
Over een week moet het goed zijn. 
Prettig om weer door de ramen te kunnen kijken. 
Hieronder het raam van de oude buiskap.

15-08-2020
Na de aanpassingen:







Het is redelijk, maar het moet beter kunnen.
Mal nummer 2 is reeds gemaakt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten