NB24

NB24

zondag 23 augustus 2020

Oudeschild - Urk

Zaterdag 22 aug

Na de heftige, maar boeiende tocht van vrijdag, vinden we het zaterdag welletjes,

Een tocht naar Vlieland maakt plaats voor een rustdag. We kuieren door de haven en staan een tijdje te kijken naar het luxe charterschip Maria Cattiva, een aluminium zeiljacht gebouwd bij Royal Huisman van bijna 40 meter. Wie zou zo'n jacht huren? En ik vraag me af waar je zo'n immens groot zeil kan laten maken. We vragen ons nog veel meer af...


We eten een visje, maken een wandelingetje, we lezen wat, eten nog eens een visje en zo komen we de dag uiterst aangenaam door.


Zondag 23 aug 

Om 06.00 uur gooien we los. 

Dat is gelijk een dingetje want de motor wil geen toeren maken. Ik moet al mijn stuurmanskunst inzetten om geen andere boot te raken. We varen de haven uit en ik pijnig mijn hersens wat er toch aan de hand kan zijn. 

We gaan een paar weken terug in de tijd: Mariken en ik varen na onze week door Friesland langs Giethoorn. Daar maakt de motor ook ineens minder toeren. Er ligt veel fonteinkruid in het water dus de conclusie is gauw getrokken Te gauw, blijkt later, want een van de landvasten heeft ineens een rafelig einde en is een stuk korter. Dat ontdek ik dagen later. Die landvast is vast in de schroef gekomen. Het begint me nu te dagen. Zou er niet nog een stuk landvast om de schroefas zitten. 

Gelukkig komt na 10 minuten de motor weer goed op toeren. Nu de watertemperatuur van het IJsselmeer 23 graden is, zal ik er toch eens een duik in gaan nemen.


Een maal de haven uit varen we een stukje in de ochtendschemering aan de wind door de Texelstroom. De wind is westelijk, de stroom mee, er staan imposant hoge golven. We steken weer een flink stuk af en al snel varen we bijna voor de wind op het Malzwin. Stroom mee, wind mee, we vliegen er doorheen. Hoe anders was de heenweg. We krijgen een bui over ons heen, die we later zien wegtrekken. 

Voor we het weten zijn we bij Den Oever. Opnieuw alleen in de sluis.

En dan zijn we weer op zoet. 


Eerst nog in de luwte van de(n) oever, maar al snel begint het weer te waaien. Een constante wind uit het westen van 5 bft met vlagen van 6. Aan de hoge wal van Noord Holland is het water vlak, maar hoe verder we komen hoe hoger de golven en hoe meer we op die golven kunnen surfen. Nog nooit ging dit traject zo snel. Om 13.00 uur varen we Urk binnen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten