NB24

NB24

zaterdag 19 juni 2021

Voorstag

Voorstag gespannen. 

Niet moeilijk, maar je moet niet je gereedschap in het water laten vallen.  Splitpennen goed om de spanner heen gebogen.

Daarna nog even gezeild; goede verbetering. 

De waterstagen van de kluiverboom zijn uitgerekt. ze komen tijdens het zeilen niet meer op spanning. Het is dyneema, rekt dus kennelijk wel. Omdat ik in beide uiteindes een oog gesplitst had, kan ik er nu niets aan veranderen. 

Ik heb nog een stuk S-Cup 8 mm liggen. Aan de ene kant splits ik er een oog in (ten koste van een blaar in mijn hand van het "melken").

De andere kant moet regelbaar worden op een simpele manier, zonder metalen onderdelen. Ik ga het volgende proberen:

20 Cm vanaf oog kluiverboom een halve steek, dan de lijn door het oog op de kluiverboom, het terugkerende deel door de halve steek schuiven en dan een achtknoop. Als de lijn strak komt te staan, schuift de achtknoop tot de halve steek en wordt daardoor geblokkeerd. Is de lijn te kort, dan de achtknoop stukje verder naar achteren maken. Simpel. Als de lijn rekt is het weer eenvoudig aan te passen. Voordeel: geen metaal dat krassen op de romp maakt. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten