NB24

NB24

woensdag 5 oktober 2022

Stuurautomaat 3

4 oktober 2022.

Prachtig weer, lekker briesje. 

Eerst een klusje: de speakon stekker van de voeding van de RPi vervangen. Ik gebruik voor 12 V voeding bij voorkeur geen auto-sigarettenaansteker plug. Die kunnen los gaan trillen. Een speakon stekker klem je met een bajonetsluiting vast. Maar ook die stekkers kunnen, als ze jaren aan boord liggen, kennelijk gaan corroderen, waardoor het contact niet meer goed is. 



De wind is zui-zuidwest, ik vaar aan de wind naar de Trintelhaven. Ik stel de stuurautomaat in op een schijnbare windkoers van 45 graden. Op de windmeter zie ik dat het 48 tot 50 graden is. Maar het hele rak wordt deze koers goed aangehouden. Ik hoef geen enkele keer te corrigeren. 

De terugweg ruime wind, ik stel de stuurautomaat nu in op een geaktiveerde route met 2 waypoints. Het laatste waypoint is een ton nabij Urk. Ik hoef wederom niet te corrigeren. Eerst koert hij af op het eerste waypoint en daar aangekomen verandert hij van richting naar het laatste waypoint. Dar moet ik wel ingrijpen, want er dreigt een aanvaring met die ton.

Ik heb NMEA 0183 zinnen, die OpenCPN via het netwerk uitzendt naar de stuurautomaat gefilterd, waardoor de stuurautomaat niet wordt overvoerd met berichten waar het niets mee kan, zoals AIS.

Het valt met op dat RMB, RMC en APB berichten essentieel zijn, maar ECRMB, ECRMC en ECAPB juist niet. Die filter ik dus weg. Ik dacht dat de talker ID "EC" door OpenCPN wordt aangemaakt, maar ik kan het mis hebben.

Alles werkt nu goed. De bediening doe ik het liefst via de Pypilot plugin binnen OpenCPN of de Pypilot app op de telefoon. De bediening op het display gebruik ik eigenlijk nog alleen bij kompaskoersen en om de stuurautomaat op standby te zetten.

 Geen foto's verder; telefoon vergeten. 

edit 14/10: MWV is ook essentieel voor de winddata, anders kan er niet gekoerst worden op AWA of TWA.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten