NB24

NB24

maandag 26 september 2022

Een mooie dag eind september

Het is een compleet ander weer dan vorige week. Zonnig, vriendelijk weertje, weinig wind. Zeilen gaat niet vlot, maar ideaal om de stuurautomaat verder de leren kennen en te testen. 


Maar eerst motoronderhoud. Motorolie en oliefilter vervangen. Brandstoffilter geinspekteerd, het ziet er brandschoon uit. Ik vervang het opnieuw niet. Wat een gemak, dat Separ filter. Geen geknoei meer.

Geen water in het glas.

Ontluchten doe ik bij 1 boutje op de brandstofpomp, met behulp van de elektrische opvoerpomp. Het gaat erg gemakkelijk allemaal. Het meeste werk is nog het afvoeren van de olie en het oude oliefilter.

De impeller is dit jaar nog compleet met de hele waterpomp vervangen, dus dat hoeft nu niet.







De stuurautomaat doet zomaar alles wat ik wil. Een kompaskoers, sturen naar een waypoint, een route volgen, overstag gaan. Tegelijk 10 screenshots gemaakt van het debug window van OpenCPN om te zien welke NMEA regels er worden uitgezonden naar de stuurautomaat. Bij varen naar een ingesteld waypoint, of het volgen van een route, verwacht ik een RMB regel. Die zie ik niet. Waarschijnlijk heb ik te weinig screenshots  gemaakt om die regel te vangen.

Maar als alles werkt, waarom dan nog onderzoeken?

Het laatste rakje gaat het toch nog mis. Hij weigert over te schakelen van een kompas gestuurde koers naar een waypoint gestuurde koers. Verder met onderzoek dus.

de !AIVDM regel geblokkeerd bij het uitzenden naar de stuurautomaat, net als de $WIXDR en de $SADBT.

En dan nog dit:

Vorige week vond ik dit onderaan de mast. Nu ligt het in het gangboord. Afgebroken popnagel. Maar waarvan?
Goed gezocht, maar beneden zie ik geen afgebroken verbindingen. Hier houd ik niet van. De mast is al een paar jaar niet meer naar beneden geweest. Misschien moet ik toch nog eens een inspektie uitvoeren. 
Of de mast in klimmen...





2 opmerkingen:

  1. Hallo Peter, ik zag op je screenshot een Canvas Console met een VMG aanduiding. Staat VMG voor Velocity Made Good? En zo ja, wat is dan Canvas Console...of is het een tool van OpenPlotter? I ben wel geintresserd in monitoren van VMG en zat zelf te denken aan Signal hiervoor te gebruiken.
    Groeten, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha John, inderdaad Velocity Made Good. Het is een venster van het navigatieprogramma OpenCPN. Het venster opent automatisch als je een route (of een waypoint) instelt en aktiveert. Ik ben een fan van OpenCPN.
      Ik gebruik SignalK niet op mijn boord-pc. Ik heb een multiplexer die de datastromen regelt. Op een RPi is SignalK nuttig voor dit doel, denk ik, maar ik ben geen expert.
      Groeten, Peter

      Verwijderen