NB24

NB24

dinsdag 1 augustus 2017

Vakantie 2017: de monteur 2

Maandag 31 juli gaat het dan weer gebeuren.  Plannen gesmeed om naar Lelystad te zeilen. Windsterkte en -richting zijn gunstig. We waaien er met ruime wind zo naartoe. 
Hoorn is erg leuk.  Bepaald geen straf om een paar dagen in door te brengen.
De kinders komen vanuit Amsterdam en avondje langs. We bezoeken het West-Fries Museum, diverse restaurants, het is per slot van rekening vakantie en ook het filmhuis in de voormalige gevangenis laten we niet links liggen. We kennen de futen en de meeuwen in de haven.
Maar maandagochtend starten we de motor en maken los.  Terwijl weer daarmee bezig zijn stottert de motor opnieuw en stopt.
Oja. De monteur had ons daar al voor gewaarschuwd.  Het kan zijn dat er nog ergens in het systeem en luchtbelletje zit. Gewoon even ontluchten.
Ik ontlucht gewoon even, maar er komt geen eind aan de luchtbelletjes. Het duurt te lang.  We hebben nog steeds een probleem.
Op naar de monteur. Die heeft geen tijd.  Morgenochtend bent u de eerste.
's Avonds gaan we naar het filmhuis: 'my cousin Rachel', mooi intrige.

Dinsdag 1 augustus.
De monteur analyseert. Van tank tot grof filter kan er geen lek meer zijn, hooguit de afsluiter van de dieselleiding zelf. Dan het Separfilter. Die is verdacht.  De leiding van dit filter naar de opvoerpomp is vernieuwd. Het opvoerpompje kan ook nog stuk zijn.  Als de membraan stuk is pompt hij natuurlijk niet meer goed, maar kan er ook nog diesel in de carter lekken.
Ook kan er een klepje kapot zijn. Dan kan er diesel teruglopen in de tank als de motor uit is.  
Filter en opvoerpomp worden gedemonteerd en in de werkplaats verder onderzocht. Na een half uurtje is hij weer terug.  In het Separfilter zat en pakking te veel (o jee, heb ik dat gedaan? ), enkele andere pakkingen waren verdacht.  Met het spul uit de tube (inmiddels weet ik dat dat Loctite 577 is) is dat nu goed dicht.
Een klep van de opvoerpomp was stuk.  Nieuwe Opvoerpomp. Ontluchten, starten en een tijdje met werkende schroef laten lopen.  Het is opgelost. 
Er waren al 4 problemen opgelost, nu dus nog 2.
We bereiden de boot voor en vertrekken alsnog naar Lelystad. Relaxed bakstag windje. Dan kom je wel weer snel in de vakantiemodus. Onderweg varen we de Marker Wadden-in-aanleg voorbij.
vertrek uit Hoorn

We varen de Houtribsluizen in. Hoor ik een hapering? Ik geef wat gas bij, het toerental loopt terug. Ja dus. Ik zeg nog niks, stationair loopt hij nog goed. We leggen in de sluis aan.  Mariken vindt wel dat ik dat anders doe dan anders.  Ik houd wijselijk mijn mond.
Ik krijg het erg warm. Als de sluis weer open gaat vaar ik voorzichtig weg.  Dit keer heeft Mariken het snel in de gaten.  Nu zitten we met z'n tweeën in de zenuwen.  Plezier voor twee.
Tergend langzaam varen we stationair de sluis uit. We weten de Deko-jachthaven te bereiken met een zucht van verlichting. Ook een soort ontluchting.
Daar ontlucht ik de motor nog eens, dat kan ik nu binnen 30 sekonden. Er komen een paar belletjes, maar daarna alleen maar diesel. Toch een enkel achtergebleven luchtbelletje? De motor start direkt en maakt goed toeren.
Ik durf mijn hand er nog niet voor in het vuur te steken dat het opgelost is, maar voor het moment is dit de beste uitkomst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten