NB24

NB24

zondag 6 augustus 2017

Vakantie 2017 deel2: Urk Harlingen

De laatste vakantieweek met Jikke naar het wad.
Zaterdagochtend 09.00 uur. Via de uitstekende bakker van Urk naar de boot. Er is nagenoeg geen wind. We willen ver komen vandaag, dus we gooien los met alle hoezen en huiken er nog op. Eerst een stuk op de motor. Jawel, op de motor.
Ik vertrouw 'm voor geen cent. Weliswaar hapert hij niet een keer, maar toch meen ik bijgeluiden te horen. Eerst doet hij trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr en dan taktaktaktaktaktaktak. Dat kan toch niet goed zijn. Ik word gek van mezelf. Ik houd er mee op en zet het van me af. Na 3 uur motoren zijn we bij Staveren. Er is nu wat meer wind, we kunnen zeilen. 
De wind blijft toenemen. We gaan als de brandweer. Tegen de 6 knopen gaat het. De kluiver rollen we in; het zeilt dan veel rustiger en we leveren nauwelijks in aan snelheid. 
Om 14.30 uur zijn we bij Kornwerderzand. Om 15.15 is het LW. We besluiten om door te gaan naar Harlingen. Door de Lorentzsluis; een test voor de motor. Het bijgeloof heeft zich van mij meester gemaakt dat vooral daar de motor zal stoppen. Maar niets daarvan. 
We gaan de snelweg op naar Harlingen met stroom en harde wind mee. Steeds 6 knopen door het water.
Het gaat zo onstuimig dat we er een rif in doen. De fok rollen we in want met die pal voor-de-windse koers schiet hij steeds van de ene kant naar de andere en de uitschuifbare spinnakerboom ligt kapot thuis.
In Harlingen trotseren we opnieuw een sluis op weg naar de jachthaven van de Harlingse Watersport Vereniging.
We krijgen een box, geen getijdewater, heerlijk rustig.  

                                                                          

Geen opmerkingen:

Een reactie posten