NB24

NB24

vrijdag 11 augustus 2017

Vakantie 2017 deel 2: Ameland - Urk

Vertrek uit Nes enkele uren voor HW. Om 07.30 uur gooien we los.

er hangt een bui boven Friesland
Eerste stukje door het Molengat is nog stroom tegen, maar met de Noordenwind 3-4 Bft komen we daar gemakkelijk tegenin. Stroom tegen en onze vaart geven zo veel snelheid door het water, dat het schoepje van de snelheidsmeter weer gaat draaien: hij doet het weer!
Dan een keuze, gaan we door het Vaarwater van de Zwarte Haan, dan zijn we waarschijnlijk te vroeg om de ondiepte te kunnen passeren, of kiezen we voor doorvaren over de Kromme Balg. We kiezen voor het laatste. Stroom mee nu.
Het is lekker zeilen, mooi weer, zonnetje, voor de wind. Niet helemaal mijn ideale koers, maar wie daar over klaagt op zo'n dag is een kniesoor.
We komen in het laatste stuk Vaarwater van de Zwarte Haan. Vorig jaar was dat spectaculair omdat we vlak langs drooggevallen platen voeren. Toen waren we zo vroeg vertrokken, nog voor de kentering, dat we op het Molengat ook nog stroom mee hadden.
Nu is er geen plaat te zien, alles is al door water overspoeld. Jammer. We zijn nu enkele uren later vertrokken en zullen het landschap van geulen en platen moeten missen.
Toch komen we nog even vast te liggen tussen VH2A en VH2, maar na een kwartiertje zijn we alweer los en kunnen we verder.
2 Andere boten, een schouw en een kleine houten boot vergezellen ons. Zij slaan deze kronkel in de route over  en gaan van VH4 rechtstreeks naar VH3 zonder vast te lopen. Heb ik iets gemist?
Aan het begin van het Kimstergat "ploegen" we door de bodem, die hier duidelijk niet van hard zand is, maar van slik. Je voelt even een lichte weerstand, alsof er op de rem getrapt wordt en dan is het alweer over.
Het is nu nog een lang rak pal voor de wind en nu met stroom tegen, want we zijn net het wantij gepasseerd, naar Harlingen. De fok moet worden uitgeboomd. Ik mis mijn spiboom, die kapot thuis ligt. Dan maar inrollen.

Het is 13.00 uur. We zijn nog niet uitgezeild. We gaan door. Het is nu ongeveer kentering HW. Geleidelijk begint de stroom mee op gang te komen. Gevoelsmatig komen we nauwelijks vooruit met die voordewindse koers, maar als we een boei passeren is het, met enige overdrijving,  alsof je uit een rijdende trein naar buiten kijkt.

Het is druk in de Lorentzsluis. In de kom voor de brug liggen al veel jachten te wachten. Na een uur, korter dan verwacht, zijn we geschut en varen we weer op zoet.

16.00 Uur. Weer een keuze. Gaan we naar Makkum? Of nog verder? De windvoorspeling voor morgen is niet best, 4 knopen ZW. En het gaat nog regenen ook.
We gaan in een stuk door naar Urk. Liever een glorieuze aankomst en een dag lekker zeilen, dan morgen in de motregen zonder wind moeten aankomen. Dat is geen goed slot van de vakantie.
Tot Staveren zetten we de motor zachtjes bij om genoeg snelheid te hebben.
Eenmaal voorbij het Vrouwenzand kan de motor uit en varen we ruime wind met 6 knopen naar Urk. We hebben een discussie of de naam "Vrouwenzand" nog wel kan in deze tijd. We komen uit op de nieuwe naam "Gender-neutrale Zand".
Het is een prachtig traject. Het IJsselmeer is nagenoeg leeg. Achter ons een gloedvolle zonsondergang.
Om 21.30 uur, nog net even de navigatieverlichting aan, varen we de haven van Urk binnen, na 14 uur zeilen.

Nes - Urk, 60 nm

Er is geen welkomstcommittee op de steiger, die ons applaudiserend binnenhaalt. Maar in een dag van Ameland naar Urk, dat vinden we toch best een prestatie. Niet dat het daarom gaat, maar het was een fantastische dag.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten