NB24

NB24

dinsdag 1 oktober 2019

Een weekje er tussenuit...2

Dinsdag 1 oktober
Staveren - West-Terschelling, 39,79 mijl
Wind 4-6 Bft, zuidwest op het IJsselmeer, noordwest ruimend naar noordoost op het Wad.

Om 8.00 uur vertrokken. Zuidwesten wind en pal naar het noorden. Wat een genot. Het gaat als de brandweer en om 10.00 uur ben ik bij de Lorentzsluis, waar ik vlot geschut word.
In de kom aan de buitenkant bereid ik me even voor, koffie drinken, brood klaarleggen voor straks, route in OpenCPN kiezen en aktiveren, ook de papierenkaart zoeken.
Als alles voorbereid is vaar ik de Waddenzee op, iets voor HW. De wind is nu west.
Het eerste stukje Boontjes op weg naar het Verversgat is westuit; eerst op de motor, maar ik kom er niet tegenin, een rif en motorzeilend gaat beter.
Dan via het Verversgat naar het Zuidoostrak; de wind neemt toe, buien trekken over.
wat is het toch dat een foto vele malen vriendelijker toont dan de werkelijkheid?

Het Zuidoostrak is dan weer een feestje, soms is net bezeild, soms net niet. Dan zet ik de motor bij. De wind is ongeveer 20 knopen. Als het zo blijft tot Terschelling dan heb ik niets te klagen.
Er is steeds minimaal 2,5 meter water.

Dan kom ik bij het Inschot.
Het weerbericht van de Brandaris waarschuwt voor windkracht 6 uit het noordoosten en regen. Dat had ze niet moeten zeggen. Ze is nog niet uitgepraat of de wind neemt toe.
De wind draait met mij mee: ik naar het noorden, de wind komt ook uit het noorden. 2e Rif er in. Maar ik heb stroom mee, dus het kruisen levert indrukwekkend gunstige rakken op in het computerscherm. Aan de wind hoger dan 45 graden! Daar kan ik thuis mee aankomen.

Hoe noordelijker ik kom, hoe hoger de golven, wind tegen stroom.
Tot 29 knopen schijnbare wind. Het is wel veel hoor. 't Is niet de wind, maar de combinatie van wind en golven. Een gladde zee en 29 knopen zou geen enkel probleem zijn.
Het plan was om via het Schuitengat naar Terschelling te gaan. Ik ben bang dat hoe dichter ik bij het zeegat kom, hoe hoger de golven. Windkracht 6 en dan naar het zeegat. Niet verstandig. Vlieland valt dan ook af, want ik moet om de Richel heen.
Dan maar de oude route via de West Meep en de Slenk.
Voelt goed, die keuze.
Jammer alleen dat ik de stroom tegen heb en ook weer de harde wind, die nu noordoost is.
Opnieuw kruisen, de plaatjes die dat oplevert op mijn schermpje zijn aanzienlijk minder vreugdevol.
Jemig wat duurt dat lang. Zeil gestreken en alleen op de motor kom ik er niet tegenin. Dan maar weer kruisen met de motor bij. Eindelijk ben ik dan bij de Slenk en dan is het leed geleden.



De motor rookt als ik veel toeren maak, witte rook (vervuild luchtfilter, niet voldoende compressie?). Het ruikt ook wat branderig, maar hij blijft het gelukkig goed doen. Morgen even een vakkundige blik op de motor werpen (?!).
Aankomst 17.00 uur.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten