NB24

NB24

vrijdag 13 juli 2018

Albin Viggen 14

Vakantie.
Vandaag nog even wat geklust, want morgen gaan Jikke en ik een weekje weg.
Wel weer een spannend avontuur. Ik ruil de Titaantje, met z'n comfort, dieselmotor, elektrische stuurautomaat, windvaanstuurautomaat, boord-pc met beeldscherm in voor een primitievere manier van zeilen. 
De boord-pc is nu een Raspberry Pi, die ik aan boord nog niet getest heb. Een paar weken geleden deed ik een poging, maar die moest ik snel staken omdat de voedingskabel begon te roken. De RPi deed het daarna niet meer. 
Gelukkig is zo'n ding niet duur. Nieuwe 12-5 V converter gekocht. Wordt spannend morgen. We gaan "headless", dus onze telefoons worden onze plotterschermen.


De dieptemeter nu goed aangesloten, zodanig dat we niet achter losse draadjes kunnen blijven haken. Ik heb hem gecalibreerd; hij lijkt het goed te doen. Je kan ook een alarm instellen. Maar de kleinste afstand die je kan instellen is 1 meter (onder de kiel). Dat vind ik best veel. Niet praktisch dus. 

Walstroomkabel in orde gemaakt. 
Navigatieverlichting verder aangesloten en getest. Oude bekabeling weggetrokken. 
Tricolor aangesloten, heb het niet kunnen testen in het zonnige weer. 
Buiskapje erop gezet.
Lampje in de piek aangesloten. Nu moet ik nog de LED-strips in de kajuit aan sluiten. Daar was vandaag geen tijd meer voor. 
Watertank gevuld. Duurde erg lang. Ik vertrouwde het niet langer, deed het deksel van de bilge open en ja hoor, het peil steeg snel. 
Er is dus iets lek, mogelijk een koppeling. Ook geen tijd meer voor om na te kijken. 
Ik heb een elektrisch bilgepompje meegenomen, dat was erg handig nu. 

Morgen eerst samen boodschappem doen, dan de boot opruimen, uitmesten en dan gaan.
Het wordt zonning, met (veel te weinig) wind. Ook nog eens uit het noorden. We willen naar Terschelling. Halverwege volgende week gaat de wind draaien. Als wij weer teruggaan waait het vanuit het zuidwesten. 
We zien het wel.
In elk geval gaan we alles met de hand sturen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten