NB24

NB24

donderdag 19 juli 2018

Koningin van de Nacht 2

Op Terschelling herenigd met de rest van de familie.


Van de pauze gebruik gemaakt om een dimbare LED-strip in de kajuit te maken. Eerst een 12-12V converter, om geen spanningsschommelingen op de kwetsbare LED-strips te krijgen, dan een dimmer.

 Dat is een grote aanwinst.
Verder gespeurd naar lekkages. De vloer is steeds nat. Het blijkt de waterpomp met voetbediening te zijn. Het is een Whale waterpomp, die goed verkrijgbaar is en waarvoor ook reparatiesetjes te krijgen zijn. Die moet ik binnenkort eens demonteren.

Donderdag 19 juli.
We nemen afscheid van onze leuke buren aan weerszijden.
We vertrekken ruim 3 uur voor HW met bestemming Texel. Er is gelukkig meer wind dan voorspeld. Het eerste stuk gaat erg langzaam. We hebben stroom tegen. Heb ik me dan vergist? Nee, ik realiseer me dat we alleen het eerste stuk is nog even tegenstroom hebben, maar dat zal in het zeegat veranderen.
We gaan door het Schuitengat. Nergens minder dan 3,6 meter. Heerlijk die dieptemeter.
En dan krijgen we stroom mee.
Zonnetje, aardig windje. Hoe anders dan de heenweg.
En wat gaan we hard. Weliswaar geholpen door de stroom tikken we meerdere malen 7,5 kn aan.
We gebruiken nu de genua. Ook een oud vod, maar hij doet het goed. Zelfs als de wind in het tweede deel aantrekt. We verwachten elk moment een grote scheur, maar dat gebeurt niet.
Tot onze verbazing halen we enkele grotere zeiljachten in. Dat is voor mij een nieuwe ervaring.
Het is een snel bootje.

Onderweg, nog in het zeegat van Terscheling en Vlieland zien we vlakbij de boot 2 bruinvissen opduiken. Dat was ons op onze tochten naar Engeland nog niet overkomen.


diner met de Koningin


1 opmerking:

  1. Ziet er allemaal profesdioneel uit hoor. Ja die Albin Vega s zijn snelle schepen. NB houdt ze niet bij op scherpere koersen.

    BeantwoordenVerwijderen