NB24

NB24

zaterdag 21 juli 2018

Koningin van de Nacht 3

Vrijdag 20 juli
's Morgens even snel verse broodjes halen en dan vertrekken. Het is net iets na LW. Er is nog geen tegenstroom op de Texelstroom.
Op het Malzwin gaat het weer als de brandweer. Het is allemaal zo goed als bezeild. Op het Malzwin en in het Vissersgaatje moeten we met de noordoostenwind een paar kleine klapjes maken om vervolgens weer een lang rak door de geul te varen. En ook buiten de geul is het nog ver diep genoeg. Heerlijk die dieptemeter.
Het passeren van de Stevinsluis gaat vlot.
En voort gaat het.
We passeren de Oude Zeug, de Kreupel, Enkhuizen.
Een ring om de zon! Vorig jaar hield daarna de motor ermee op. Voor de gemoedsrust aan boord begin ik daar maar niet over.
Dan even de balans opmaken. Gaan we in een keer door naar Monnickendam of eerst nog een nachtje naar Hoorn.
Het wordt Monnickendam. Het laatste stuk gaat voor de wind. Geen prettige koers als je geen spi en ook geen spiboom hebt om de fok bak te zetten. Toch schiet het goed op.
Het weekje zit er al weer bijna op, bedenken we met weemoed. Maar we gaan de traditie in ere houden; volgend jaar weer!
We hebben de Koningin redelijk goed leren kennen. Het voelt niet meer als een vreemde boot. We hebben de hele zeilgarderobe getest en gekeurd.

  1. grootzeil: dunne kwaliteit doek, vlak boven de giek veel bolling, alsof de bolling naar beneden is gezakt. Voor-achterwaarts valt het wel mee met de bolling. Er zit een grote reparatie-patch in het achterlijk. Conclusie: uitgezeild grootzeil, dringend aan vervanging toe. Bovendien is het systeem om te reven (zeil iets laten zakken, grootzeil om de giek rollen en val weer doorzetten) niet goed: na het reven is de onderlijkspanning niet aan te passen. En dat zou je met stevige wind juist wel willen.
  2. de nieuwste fok, een hight aspect. Ziet er mooi en nieuw uit, degelijke kwaliteit dacron. Maar er zit een vreemde bolling bovenin, er valt niet aan de wind mee te zeilen. Volkomen ongeschikt voor de Koningin, in elk geval op aan-de-windse koersen.
  3. de originele fok. Dezelfde dunne dacronkwaliteit als het grootzeil. Zou dit nog het originele tuig zijn van deze oude boot? Ik vrees van wel. Toch is dit de beste fok die erbij is. Veel slijtage (kleine gaatjes, veel gerepareerde kleine gaatjes). Is aan vervanging toe.
  4. de genua. Waarschijnlijk is deze genua niet voor deze boot gemaakt. Maakt een oude, dunne indruk. Maar er is redelijk mee te zeilen, al verwachten we bij elke vlaag een scheur.

We hebben veel plezier gehad van projektjes die klaar zijn; de marifoon als eerste, de dieptemeter, het zonnepaneel, de windex, de walstroominstallatie, de accumonitor, de onderlijkstrekker, de verhoogde motorsteun, waardoor de motor tijdens het zeilen naar voren gekanteld kan worden, de lei-ogen van de fok, die nu over de hele lengte van de rail gebruikt kunnen worden, het bilgepompje was erg handig.

En een klussenlijst opgesteld:


  • lekkage opsporen; de waterpomp lekt, maar er moet nog een lek zijn wat het water uit de bilge smaakt zout (bah). Lekke afsluiter?, slang?
  • achterstag regelbaar (laten) maken
  • nog een LED-lampje in de kajuit en kabeltjes netjes wegwerken.
  • voeding pi verbeteren
  • spiboom
  • spi (Marktplaats?)
  • nieuw tuig; grootzeil ga ik in het najaar aan beginnen
  • schotkompas, al hebben we ons met een los kompas goed kunnen redden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten