NB24

NB24

dinsdag 2 oktober 2018

200 Mijls solo

Dinsdag 2 oktober



Het is stil op het IJsselmeer als ik om 11.00 vertrek richting Bataviahaven Lelystad voor deelname aan de 200 mijls solo. Stil in de zin van weinig boten. Lawaai van de wind is er genoeg.

Ik had me ingeschreven na het fiasco van de SSR. Er moest dit jaar toch een wapenfeit beslecht worden.
Het is grijs, af en toe nat en het waait flink. Ik heb alvast een dubbel rif gezet en daarmee vaar ik comfortabel. Het is zoals gebruikelijk lage wal bij Urk, het gaat flink te keer. Windvlagen tot meer dan 28 kn (schijnbare wind). Maar toch vaart het comfortabel.
Hoe dichterbij Lelystad, hoe beter het wordt. De wind neemt iets af en de golven worden minder. We naderen de hoge wal. Af en toe zelfs een zonnetje. een voor een gaan de riffen er uit.

Halverwege de middag arriveer ik in de Bataviahaven. Het ligt er al half vol en er druppelen steeds meer boten binnen. Boten! Bootjes zijn er niet zoveel. Er zijn maar een paar boten kleiner dan 30 ft.

Waarom wil ik dit eigenlijk? Is het leuk om gemiddeld 50 mijl per dag (lees 10 uur bij een gemiddelde snelheid van 5 kn -wat ik niet haal-) te zeilen?
Het gaat me puur om de prestatie. Niet om de klassering. Lijkt me toch wel een kick om zondag voor 12.00 uur 200 mijl gezeild te hebben. Gaat het lukken? Geen idee.
Om 16.00 uur halen we het logboek en de tracker en dan een steigerborrel. Een gezellig begin alvast. Ook de stamppotmaaltijd aan boord van de driemaster Abel Tasman was een leuke manier om mensen te leren kennen. De meesten hebben vaker meegedaan. Het smaakt kennelijk naar meer.

Iedereen is bezig met zijn baan. De meesten kiezen baan 5, dat is 2x een grote ronde op het IJsselmeer.
Mijn voorkeur is baan 1: 2 rakken op het Markermeer, dan gaat het verder bij IJmuiden, Den Helder, Waddenzee, dan weer bij Kornwerderzand naar binnen. Een aantal rakken op IJsselmeer en Markermeer. Het voordeel is voor mij dat er minder kruisrakken bij deze route zijn.
Bovendien vind ik het lekker afwisselend. Het IJsselmeer ken ik nu wel.




Ik heb er zin in. Morgen om 07.00 uur starten.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Peter, ik vind het moedig, 50 zm per dag. Ik heb vorige week 6 dagen single handed gezeild, als ervaren beginner..., en ik vond alles meer dan 15 zm al ver. Terschelling - Stavoren, met een lopende wind, 25 m, ik was blij dat ik rustig kon afmeren bij Cafe Max in de binnenhaven. Succes, ik ga je volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel succes! Pittige dag vandaag, IJmuiden Stavoren?

    BeantwoordenVerwijderen