NB24

NB24

zaterdag 6 oktober 2018

200 myls solo; na 2 dagen

Woensdag
Woensdag gelijk om 07.00 uur gestart. Kruisrak naar Hoorn. Het begint al gelijk goed. In het begin waait het redelijk. Kan met vol tuig nog wel snelheid maken. Later wordt de wind minder. Ik doe 5 uur en 10 minuten over 11.9 mm. Heb het hele deelnemersveld zo'n beetje voorbij zien komen.
Maar als ik Sport G heb gerond wordt alles anders. Ruime wind naar Volendam. Gennaker omhoog en ineens voel ik me weer deelnemer aan een wedstrijd. Ik houd anderen bij. Andere toerboten dan. Het laatste rak van het Paard naar Durgerdam is aan de wind, maar bezeild. 
Amsterdam in de scherming

Om 16.30 uur lig ik voor de Schellingwoudebrug te wachten aan het remmingswerk.
Joviaal maak ik een praatje met een deelnemer die voor mij ligt te wachten. "Over 10 minuten gaat ie draaien hè" roep ik, denkende dat het zaterdag is. Mijn gevoel voor tijd is nu al in de war. Dan voegt de Gazelle zich bij ons. Een ouwe bekende van de SSR. Leuk, ik ben niet het enige kleine bootje.
Varende over het Noordzeekanaal wordt het donker. Om 21.30 uur knoop ik vast in IJmuiden. Moe.


Donderdag
Eindelijk in de (rustige) gemeentehaven van Staveren, na een lange dag zeilen.
Om 05.00 vertrokken uit IJmuiden. Het begon met redelijke wind, kon 5 knopen maken, maar na een tijdje zakte het in. Zolang het nog donker was paar hazenslaapjes gedaan in de kuip. Koud was het niet.
Toen het licht werd ging ik nog maar 2,5 kn.
Wind uit het zuidwesten, gennaker erbij en die bleef staan tot Den Helder. Toen moest ik afvallen en de gennaker doet het maar tot 160 graden, merkte ik. Op zee met deining tot 150 gr.
Mooi werk dat gennakeren op lange stukken. Het ding uren lang in de lucht houden.
Toen ik bij Den Helder kwam zag ik achter me een colonne van gennakers en spinnakers aankomen. Gaaf gezicht.
Minder gaaf was dat ze me ook allemaal inhaalden.
Op de Texelstroom was het ongewoon druk. Allemaal met de Japanse vlag in de achterstag. De wind trok weer aan. Veel kunnen gennakeren, maar op een gegeven moment moest ie er toch af en dat scheelt dan gelijk 2 knopen. Ik zag nog een boot voorbij komen met een gennaker (!) die voor de wind voer. Merkwaardig. Misschien was het geen gennaker. Asymmetrisch was ie wel, de tack aan de boot op een boom. Geen spinnakerboom.
Het laatste stuk naar Kornwerderzand zakte de wind weer in. Enig experimenteren met de gennaker vond ik wel verantwoord. En het werkte.

Bij Kornwerderzand in dubio. Hier ankeren, of naar Makkum, of verder. Vandaag had ik de nodige mijlen dan wel gemaakt, maar gisteren niet. Toch maar verder. Er stond best een lekkere wind. Op naar Staveren. Maar wel weer een kruisrak. Kruisen met een 3 ton zware langkieler van 24 ft op het IJsselmeer is een uitdaging. Als je positief wilt uitdrukken.
Toen de sluis leegliep en alle deelnemers die verder gingen aan het kruisrak begonnen waren ze snel uit het zicht verdwenen; hoger en sneller.
Een North Beach is nou eenmaal geen wedstrijdboot.
In het donker ging het eigenlijk wel lekker. Wel bang om tegen zo'n vissersvlaggetje aan te varen. Die zie je gewoon niet.
Als ik niet zo moe was had ik best door willen gaan.
Bij Staveren had ik het gehad. Doodmoe. Had de kluiver moeten strijken omdat hij deels ontrolde.
Stootte me een keer hard. Trapte mijn (goedkope Hema) leesbrilletje aan gruzelementen.
Toen ik mijn avondprak op had en door de bedenkelijke kwaliteit de helft wilde weggooien, viel het pannetje met saus om in het keukentje. Marokkaanse saus met linzen. Zag er uit als kots. All over the place.
Zie dan maar eens om je goede humeur te bewaren.
Was blij toen ik eenmaal vast lag in de gemeentehaven.
Had een moord gedaan voor een douche, maar het toiletgebouw is dicht om 21.00 uur.
Wekker niet gezet. Eerst slapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten